DIBUIX 245.
OP. SCC Número 301, 20-02-1908, pàg. 121, b/n, (20 x 15 cm).
Títol: AL BALL DE DISFRESSES.
Tema: Al restaurant, la nit d’un ball de disfresses per Carnestoltes. Un home seu amb dues dones disfressades i amb caretes a una taula, sopant. Ell porta barret fort clar, tovalló enganxat al coll de la camisa per a no tacar-se, vestit i sabates negres i botins grisos. Fa l’acció d’anar a beure una copa de cava i, a la vegada, omple la copa de la dona que té més a prop. Aquesta porta un gran barret amb roses i una ploma de paó; és rossa, somriu i el seu vestit és de fantasia, amb grans botons al centre i corbes divergents a banda i banda.
L’altra dona, també somrient, va d’arlequí i és morena. Sobre la taula d’estovalles blanques parada amb plats i copes hi ha un fruiter amb pomes i raïm.
Davant de les dones, que seuen en un sofà, hi ha una cadira buida, i a terra, al costat de l’home, una ampolla de cava es refresca en un cubell amb gel. Al darrera hi ha un pedestal amb una planta de fulles i, més al fons, passen dos homes d’etiqueta i barrets de copa.
Text:
—Bé, encara no m’heu dit de què aneu disfressades.
—De capritx.
—Doncs, noies, és un capritx que a mi em resultarà força car.
Signatura: Sense signatura.
Tècnica: Tinta xinesa negra a la ploma. Paper de puntets per el fons, terra i vestits, entre d’altres detalls.
Comentari: Aquell any 1908, la setmana de Carnestoltes fou la darrera del mes de febrer. Es celebraren rues i balls als que acudiren persones disfressades amb diferents motius. Algunes dones, emparades per les caretes que els hi tapaven les cares, acceptaven la companyia d’homes i que se les convidés a sopar. En art, el capritx és una obra, lliure i fantasiosa, que defuig les regles i convencions ordinàries; qualitats que s’adiuen a la perfecció amb l’esperit permissiu del Carnestoltes.